História hasičských vozidiel

Vývoj požiarnych automobilov vždy reagoval na meniace sa požiadavky požiarnej taktiky. Pružne sa prispôsoboval napríklad požiadavkám na používanie nových hasiacich látok. Ako napríklad po roku 1931, keď bol po prvý krát širokej odbornej verejnosti predstavený nový typ hasiva. Išlo vo svojej dobe o určitý prelom, tým hasivom bola tzv. vzdušná pena, neskôr hodnotená ako mechanická. Tradícia výroby požiarnych automobilov u nás siaha až na začiatok 20. storočia a kopíruje veľa krát veľmi slávne, inokedy len priemerné obdobia výroby automobilov u nás. Po celé toto storočie ponúkali výrobcovia požiarnu techniku na dobrej technickej i taktickej úrovni. Pripomeňme si napríklad požiarny automobil z povojnovej Československej hromadnej produkcie. Populárny požiarny automobily na podvozkoch PRAGA RN striedala generáciu automobilov TATRA 805, neskôr prišli terénne podvozky PRAGA V3STATRA 138 a 148, ŠKODA 706 s predným pohonom môžeme stále vidieť u jednotiek požiarnej ochrany. Nesmieme zabudnúť na masovo vyrábaný dopravný automobil na podvozku AVIA 30 a 31.

Súčasná produkcia požiarnych automobilov sa opiera o ponuku domácich podvozkov TATRA 815 či LIAZ (teraz opäť pod značkou ŠKODA) a stále viac sa presadzujúcich terénnych podvozkov PRAGA.

Hasičské vozidlo ZIL 131 CAS 16

ZIL 131 – Typ podvozku ZIL 131 Podvozok ZIL 131 je stredný trojnápravový nákladný terénny automobil, ktorý bol vyrábaný v rokoch 1967 – 1991. Automobil má vidlicový osemválec, ktorého výkon ...

Veliteľské vozidlo Volga GAZ 21

Produkcia sa začala v roku 1956 v Gorkom, dnes Nižnom Novgorode, a sprevádzal ju pomalý nábeh. Napokon, popri dvadsaťjednotke schádzali z montážnych liniek ešte stále staré Pobedy. ...

Hasičské vozidlo Mercedes-Benz LAF 311

Mercedes-Benz L 311 je nákladné auto, ktoré bolo vyrábené v závode Mercedes-Benz v Mannheime od druhej polovice roku 1949. V roku 1949 sa vozidlá označovali ako L 3250, čo zodpovedá užitočnému ...

Hasičské vozidlo Magirus-Deutz 125

Magirus Mercur je typ nákladného auta, ktoré bolo vyrábané vo fabrike Magirus Deutz v Nemecku v rokoch 1951 až 1972. Nákladné vozidlá boli vybavené rôznymi variáciami vzduchom chladených vznetových ...

Hasičské vozidlo AR 30 ZIL 131

Počiatok vývoja vozidla ZIL-131 spadá do polovice päťdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Jeho predchodca ZIL-157 bol len modernizáciou vozu ZIS-151. ZIL-131 bol od začiatku koncipovaný ako úplne ...

Hasičské vozidlo Barkas Framo pickup

Barkas V 901/2 bol malý úžitkový automobil, vyrábaný v Nemecku (NDR), v rokoch 1954 až 1961 podnikom VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt. Do roku 1956 bol výrobcom podnik Framo v Haininchenu. Podľa názvu ...

Hasičské vozidlo DVS Tatra 805

DVS – Dopravné vozidlo s prenosnou motorovou striekačkou T 805 – Typ podvozku Tatra 805 Na automatizovanom podvozku je postavená nástavba, oddelená od kabíny vodiča. Nástavba má v prednej časti kabínu ...

Hasičské vozidlo TAM 5500

Hlavné technické údaje Hmotnosť vozidla s vybavením, vodičom a plnou palivovou nádržou 6566 kg Celková prípustná hmotnosť (vozidlo a náklad) 9300 kg Dĺžka 6450 mm Šírka 2250 mm Výška 2830 mm Tovarna ...

Hasičské vozidlo PRAGA RN

Praga RN (rýchly nákladný) – je stredný cestný dvojnápravový valníkový automobil rámovej konštrukcie s celodrevenou pevnou plošinou so sklápacími bočnicami a zadným čelom, nenáročný na údržbu. Vozidlo ...

Konská hasičská striekačka

HLAVNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE Typ Konská hasičská striekačka Výrobca Walser F. – Budapešť Rok výroby 1883 Rok renovácie 2018 Krajina pôvodu Maďarsko ...

Hasičská striekačka Ts4 Siegerin

TYP Typ Auto Union – DKW ZW600, Chemnitz Počet valcov 2 Obsah 585 ccm Vŕtanie a zdvih 74 x 68 Kompresný pomer 1:6 Chladenie Vodou Výkon 14,5 koní pri 3000 ot/min. Spotreba 8 l/hod. pri max. výkone ...

Hasičská striekačka PS8

Typové označenie „SM-31“. Je to dvojdobý, dvojvalcový, radový motor, chladený vodou priamo z čerpadla. Jeho kľukový hriadeľ a ojnice sú uložené vo valčekových a guľôčkových ložiskách. Spustenie motora ...

Hasičská striekačka DS 16

DS 16 je hasičská motorová striekačka na dvojkolesovom podvozku vyrobená v roku 1951 firmou THZ Slatiňany spadajúce pod firmu Sigma Olomouc (dnes THZ KOBIT), prispôsobenom k rýchlej preprave motorovým ...